Toelating in geval van een ASS
Voor de toelating van leerlingen met een autisme-spectrum-stoornis is een aparte uitvoerige procedure ontwikkeld zodat zo goed mogelijk kan worden ingeschat of het Altena College de speciale ondersteuning kan bieden die de betreffende leerling nodig heeft.
Daarbij spelen twee elementen een rol:
- Heeft de school de expertise in huis (met ondersteuning van de ambulant begeleider) om de leerling zodanig te begeleiden dat er een reële kans is op een succesvolle schoolloopbaan op het Altena College?
- Is het aantal leerlingen dat extra ondersteuning nodig heeft zodanig dat het normale onderwijsproces voor alle leerlingen voldoende gewaarborgd kan worden?
Ten aanzien van de aangemelde leerlingen met een autisme-spectrum-stoornis uit het reguliere voedingsgebied van de school zal het tweede element niet meewegen; dit weegt alleen mee bij de aangemelde leerlingen buiten het reguliere voedingsgebied.
Als de aangemelde leerling met een autisme spectrum stoornis op het Altena College wordt toegelaten worden de bevindingen uit de procedure gebruikt om nog voor de aanvang van het nieuwe cursusjaar een handelingsplan m.b.t. deze leerling op te stellen, zodat onmiddellijk de passende ondersteuning kan worden geboden.
De speciale toelatingsprocedure voor leerlingen met een autisme spectrum stoornis is als volgt:
Bij de aanmelding krijgt het Altena College informatie van de basisschool over de toekomstige leerlingen, nl.:
- de persoonlijke gegevens van de leerling
- de uitslag van de Eindtoets
- het onderwijskundig rapport
- de gezins- en thuissituatie
- de leerling en het gezin op het gebied van orthopedagogie, (jeugd)psychologie, Bureau Jeugdzorg, GGZ, etc.
- aanwezigheid van een rugzakje en/of reeds aanwezige ambulante begeleiding.
Indien er sprake is van een stoornis gaat één van de rugzakcoördinatoren deze informatie uitbreiden d.m.v. een lijst met hele praktische en concrete vragen voor ouders en de leerkracht van groep 8. Bij onduidelijkheden nemen we ook contact op met de ambulant begeleider. Als de vragenlijsten ingevuld zijn volgt ook een gesprek met het kind zelf (ouder(s) kunnen hierbij aanwezig zijn).
Dit alles gebeurt om helder te krijgen hoe de persoonlijke inkleuring van de stoornis bij dit specifieke kind eruit ziet.
Alle vergaarde informatie wordt door de rugzakcoördinator ingebracht in speciale bijeenkomst van het Zorgadviesteam (ZAT) waarin o.a. de conrector van de brugklas en de zorgcoördinator zitting hebben. Ook bespreking van de toekomstige leerling in de Permanente Commissie Leerlingbegeleiding van ons Samenwerkingsverband (SWV) behoort tot de mogelijkheden.
Gezamenlijk willen we een reëel beeld krijgen van de mogelijkheden van de leerling om op onze school goed te kunnen functioneren.
Naast het resultaat van de Eindtoets en het advies van de basisschool kijken we hierbij naar:
- Niveau en begrip van Sociale vaardigheden
- Omgang met leeftijdsgenoten en docenten tijdens de les
- Omgang met leeftijdsgenoten buiten de lessituatie
- Vermogen om te kunnen samenwerken
- Vermogen tot communiceren
- Kunnen begrijpen en hanteren van regels en afspraken
- Positieve werkhouding
- In hoeverre taakgericht gewerkt kan worden
- Mate van zelfstandigheid in werken
- Doorzettingsvermogen
- Tempo
- Plannen en organiseren
- Ontwikkeling en perspectief van de persoonlijkheidskenmerken
- Zelfbeeld / zelfvertrouwen
- Emotionele en fysieke kwetsbaarheid
- Leerstrategieën
- Reflectie
- Probleemoplossend vermogen
De uitkomst van al deze aspecten vormen samen de praktische onderbouwing van de beslissing over de toelating.
Als de beslissing wordt dat een kind niet kan worden toegelaten dan wordt dit besluit door de conrector en de zorgcoördinator met de ouders besproken en helpt het Altena College mee om samen met hen, de basisschool en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs een goed alternatief te zoeken.